Maform – Designbeszállítók

Miért éri meg, ha egy startup kiszervezi a terméktervezési feladatokat, és hogyan tud üzleteket szerezni egy hazai stúdió? Molnár Péterrel, a Maform társ-ügyvezetőjével beszélgettünk ezekről a kérdésekről.

Milyen háttérrel vágtatok bele a designstúdió megalapításába?

Ketten indítottuk a stúdiót, még 2010-ben. Műegyetemi terméktervező diplomával rendelkeztünk, és egy év munkaviszony után inkább olyasmibe vágtunk bele, amit igazán szerettünk volna csinálni.

Üzleti ismeretekkel nem is rendelkeztetek?

Tavalyelőtt csatlakozott hozzánk egy designmenedzser, de közgazdász nincs a csapatban. Próbáljuk magunkat képezni: könyveket olvasunk, tanulunk a tapasztalatainkból és tanácsokat kérünk.

A Maform tekinthető startupnak, vagy inkább egy startupokat támogató vállalkozás?

Már nem szeretjük magunkat startupnak hívni, mert az üzleti modellünk egyre inkább a stabil, kiszámítható működést célozza az óriási növekedés helyett. Ugyanakkor fiatal, lendületes csapat és kis cég vagyunk, vagyis a legtöbb startup-faktornak ma is megfelelünk.

Milyen szolgáltatásokat nyújtotok az ügyfeleiteknek?

A designszolgáltatásaink három kategóriába sorolhatók: ipari formatervezés, felhasználói felület tervezés és arculattervezés. A munkáinkat jellemzően 3-4 hetes blokkokban, ún. sprintekben tervezzük. Az első szakaszban a víziótól jutunk el a koncepciótervig, amikor egy laikus már elhiszi a termékről, hogy az létezik, és a képek alapján piackutatást lehet végezni. A második fázis a kidolgozás, melynek során egy proof of concept vagy prototípus készül, ami már kézbe fogható, vásárokra és tesztekre vihető. Az utolsó lépés pedig az implementáció, amikor a terméket előkészítjük arra, hogy gazdaságosan sorozatgyártható legyen.

Milyen cégekkel dolgozatok eddig együtt?

Az egyik első munkánk a jelenlegi tulajdonos Evopro Holding számára tervezett városi elektromos busz volt, de azok közül a startupok közül, akiknek kézzel fogható terméke van, nagyon sokkal együtt dolgoztunk. Terveztünk már asztma-inhalátort, fitneszeszközt, egy svájci cégnek rugalmas falú gardróbot, és épp a napokban mutatták be a Lift Aircraft embert szállító drónját is.

Ezek szerint egy startup esetében érdemes kiszervezni a designfeladatokat?

Általában nem éri meg házon belülre hozni, mert lassú és kockázatos felépíteni, majd drága fenntartani a kapacitást. Velünk együttműködve sokkal könnyebben elkészül a validálható termék.

A Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvánnyal több rendezvényen is megfordultatok. A Web Summit inkább a digitális fejlesztésekre fókuszál, míg a Ruhr-vidéken elsősorban iparvállalatok találhatóak. Milyen tapasztalatokat szereztetek ezek során?

A Web Summiton kétszer saját erőből, harmadszor pedig a BVK-val vettünk részt. Ez nagyon fontos rendezvény számunkra. Mindhárom alkalommal jött vissza munka is, de a lényeg, hogy három nap alatt annyi emberrel tudunk beszélni, mint az irodában ülve egy év alatt sem, és mindenki nyitott és őszinte véleményt mond az elképzeléseinkről.

A Ruhr Summit számunkra földrajzi és iparági fókuszban álló területen működik, és ott is találni jó projekteket, viszont ezek számossága jóval alacsonyabb, mint ami a Web Summiton található. És bár hivatalosan idén Németországot céloztuk meg, azt tapasztaltuk, hogy ez egy eléggé zárt közeg, ahova nehéz bejutni. Hideghívással, vagy akár vásári jelenléttel nehéz munkát szerezni, ajánlással könnyebb olyan területeken, ahol akár családi vagy történelmi szálon van magyar kötődés. Érkezett viszont megrendelésünk Ausztriából, Svájcból, az Egyesült Államokból és Japánból is. Ezért most nemzetközi eseményeket keresünk, ahol megjelenhetünk, mert a távmunkát meg tudjuk oldani.

Ezen kívül milyen terveitek vannak a közeljövőre?

Nemrég ruháztunk be az iroda fejlesztésébe, most pedig a honlapból próbáljuk kihozni a maximumot, az organikus keresőoptimalizálásba fogunk energiát fektetni, illetve tervezzük hirdetési kampányok indítását is, mert azt látjuk, hogy az ajánlások után a keresés a második legfontosabb ügyfélszerzési csatorna. Növelni szeretnénk az exportbevételeinket is, mert egyrészt úgy látjuk, hogy itthon már nem lehet nagyságrendi növekedést elérni, másrészt pedig a nemzetközi hírnév és médiamegjelenések a hazai megkeresésekre is jó hatással vannak.