Minden a cseresznyefával kezdődött - Click for Work

2019-06-13 10:30:32

Az online munkaerőközvetítés és a diákmunka sem újkeletű ötlet, de hogyan merült fel, hogy ötvözni kellene a kettőt?

Mészáros Kinga: Az ötlet a családban merült fel: a szüleim minden ház körüli munkát megpróbáltak kiszervezni, de volt olyan feladat is, amit nem lehetett hol meghirdetni. Például van egy hatalmas cseresznyefánk, amit egyedül nem győzünk leszedni, de nem volt olyan oldal, ami ilyen munkákra szakosodott volna. Azt később találtuk ki, hogy csak diákok tudjanak jelentkezni, mégpedig azért, hogy legyen egy homogén munkavállalói réteg, akik megbízhatóak, és akikre induláskor fókuszálni tudunk.

Mészáros Andrea: Nekünk nagyon megtetszett az ötlet, és azonnal beálltunk a gyerekek mögé. Meg kell említeni Bálint fiunkat is, aki műszaki egyetemet végzett, és technikai oldalról támogatja a projektet, míg Kinga a HR végzettségét tudja itt kamatoztatni. Mi, szülők pedig a napi adminisztrációban, folyamatszervezésben próbáljuk ezt támogatni. Azt gondoltuk, hogy ha a cseresznyeszedésre lesz elég jelentkező, akkor belevágunk. Végül ötvenen jelentkeztek, és akik eljöttek, utólag egymás között beszélték meg, hogy milyen jó buli volt. Ez végképp megerősített minket.

Azt mire alapozzátok, hogy a diákok megbízhatóak lennének, amikor hallani rémtörténeteket is Z-generációs munkavállalókról? Nektek pozitív tapasztalataitok vannak velük?

MK: Igen, nagyon lelkesek, mert nekik sokat segít, hogy alkalmi feladatokat tudnak végezni, miközben cégekhez minimum heti 20-25 órában mehetnének el dolgozni. És azzal, hogy hangsúlyozottan diákokat közvetítünk, a megrendelők is tudják, hogy elsősorban ne szakmunkákban, hanem alkalmi feladatokban gondolkodjanak. Van, aki most dolgozik először, és olyan is akadt, aki vitte a saját vasalóját. A diákok szeretik a rövid idejű, egy, legfeljebb két hétre előre tervezhető munkavállalást. De arra is volt példa, hogy valaki tavasszal írt ki nyári munkát, és arra is voltak jelentkezők.

MA: A rövid idejű munkák nagyon jól passzolnak az ő életvitelükhöz. A platform folyamatait pedig úgy alakítottuk ki, hogy nekik kell a munkákra jelentkezni. És ha én jelentkezem egy feladatra, én választottam, azt már nem nagyon mondom le. Eddig több mint 300 munkát közvetítettünk, és mindössze négy panasz érkezett. Azok közül kettő is a folyamatot érinti. A rendszer úgy működik, hogy a diák nem mondhatja vissza a munkát, viszont a december erre rácáfolt: a kiválasztott diák megbetegedett, a többi jelentkezőt pedig már nem látta a megrendelő. Ezen azóta javítottunk, a felhasználó vissza tud menni a találatokhoz. És arra is van példa, hogy majdnem szakmai feladatokhoz keresnek embert, hiszen egy szakmunkástanuló, egy félig végzett kertészeti egyetemista már tisztában van a szakmája alapjaival, és olyan munkákban is tud segíteni. De a Click for Work alapvetően a szakképzettséget nem igénylő, rövid idő alatt elvégezhető munkák platformja.


A megrendelői oldalon vannak azonosítható típusok?

MK: Nagyon sok a kismama, akit elhavaznak a ház körüli feladatok. Sokan azt kérik, hogy valaki vigyázzon a gyerekre, amíg ők takarítanak, más pedig takarítani keres embert, amíg ő a gyerekre vigyáz. De amint felismerik, hogy nem kell mindent egyedül csinálniuk, és gyorsan, olcsón segítséget tudnak kapni, akkor szívesen használják a platformot. Ma már rendszeres munkákat is meg lehet hirdetni, hiszen ha valaki például bébiszittert keres, akkor jó, ha mindig ugyanaz jön. És már cégek is írhatnak ki munkákat. Jellemzően magánvállalkozók keresnek segítséget, ha például webshopba kell fotózni vagy rendszerezni termékeket, blogot írni, csomagokat vinni a postára. A diákok a vállalkozók mindennapi feladataiban is tudnak segíteni.

Az oldal kialakítása mennyi időt vett igénybe?

MA: 2017 áprilisban elkészítettük a dróthálótervet, ami meggyorsította a tárgyalásokat a webfejlesztőkkel. Ami meglepő volt számunkra, hogy Magyarországon nem találtunk fejlesztőt, mert vagy nagyon magas árat adtak, vagy az összetett háttérlogika miatt nem vállalták a fejlesztést. Előregyártott megoldásokat sem lehetett letölteni, mert azok jellemzően a keresleti oldalból indulnak ki. Nekünk is tanulni kellett a tárgyalást: például volt, akinek előre elküldtünk minden dokumentációt, és attól megijedt. Próbáltunk minimálisan piacképes terméket is fejleszteni, de az annyira minimális volt, hogy a piaci validáláson bukott meg. Végül egy német csapatot találtunk, akik hasonló fejlesztést végeztek már Németországban. Az eredeti tervek szerint szeptemberben indultunk volna el, de ez végül két hónapot csúszott. Fizetési rendszer nélkül indultunk el, mert döntési helyzet elé kerültünk, és a további csúszás helyett inkább ezt a megoldást választottuk. A terméket így is lehetett tesztelni, és 2018 márciusában megpályáztuk a Hiventures pre-seed befektetését. Ezt 2018 végén kaptuk meg, és ebből tudtuk bevezetni a fizetési rendszert, ami két hete élesedett.

Melyek a legjellemzőbb és legnépszerűbb munkák az oldalon?

MK: A jelentkezők imádják a macskaetetést, kutyasétáltatást, de rengeteg féle munka felkerül. Vannak szezonális feladatok is, például szeptember elején a gyerekkísérés az óvodából az edzésre, mostanában pedig a kerti munkák, nyaralók nagytakarítása. Sokan az időszaki, nagyobb feladatokra keresnek segítséget, a spájz rendberakására, az ajtók lemosására, amit már a bejárónőjük sem tud elvállalni.

Külföldre is elvinnétek a szolgáltatást?

MA: Éppen tegnap jöttünk haza Bécsből, elkezdtük feltérképezni az ottani piacot. Az Austrian Business Agency-vel tárgyaltunk, utána pedig a követség is fogadott, és a támogatásukról biztosítottak minket. Holnap pedig az Entrepreneurship Avenue konferenciára megyünk. Olyan csapat vagyunk, aki nagyon körültekintően szeret mindent előkészíteni. A sharing economy-nak a nagyvárosok a terepe, ezért érdemes lehet a környező országok fővárosai és az egyetemi városok felé is elmozdulni.

Lisszabonban kaptatok konkrét visszajelzéseket?

MK: Többször körbejártuk a standokat, és kiderült, hogy van egy hasonló oldal Lisszabonban, de ott csak 55 év fölöttiek lehetnek a munkavállalók. Mi is gondoltunk a nyugdíjasokra, de még nem voltunk biztosak a dologban, most viszont az ő gyakorlatukat is tudjuk tanulmányozni. Megismerkedtünk a többi magyar startuppal, és velük is beszéltünk jövőbeli együttműködésről. Ez volt az első külföldi utunk, nagyon hasznos tapasztalat volt, hogy pitchelhettünk egy ilyen színvonalas konferencián. Élő kapcsolat alakult ki a nagykövetséggel is, és ha a portugál piac felé nyitnánk, akkor már minden kontakt a rendelkezésünkre áll.

A közeljövőben újabb befektetést is kerestek?

MA: A Hiventures-nél most egyeztetünk időpontot, hogy mikor mehetünk beszámolni, és adhatjuk le a következő üzleti tervet. Vállalkozni nem lehet pénz nélkül, így nagyon reméljük, hogy velük tudunk továbbmenni. Közben folyamatosan dolgozunk a közösségépítésen, a Facebook-oldalunkat már 1200-an követik, és az Instagram-oldalunk is hasonlóan teljesít. Mivel magánszemélyeknek szolgáltatunk, ezért szükséges a közösség, a bizalom felépítése, és annak bemutatása, hogy ez működik.

A bizalmat értékelési rendszer is támogatja?

MA: Igen, emellett chatelni is lehet, és mi is hitelesítjük a diákokat. Ezt nagyon szeretik az emberek, de még több értékelésre lesz szükségünk. Most még előfordul, hogy minket hívnak fel, hogy jelentkezett valaki, beengedhetik-e. Ez folyamatosan alakul, de szükség lenne még egy olyan jó adózási rendszerre is az alkalmi munkavállalásra, amilyen a környező országokban működik. A Click for Work a Sharing Economy Szövetség tagja, és én immár főtitkárként azon dolgozom, hogy minél jobb legyen a párbeszéd a kormányzat és a szövetség között. Elkészült egy adónemjavaslat, amit szeretnénk majd benyújtani. Nemrég pedig a fogyasztóvédelmi államtitkársággal folytattunk hosszú és tartalmas beszélgetést. Az idő a közösségi gazdaságnak dolgozik.